19 Nisan 2013 Cuma

Malulen emekliye ayrıldım yeniden ameliyat olursam maaşım kesilir mi?


SGK malul aylığı alanları istediği zaman kontrol muayeneye çağırabilir

Soru: 1 Ocak 1955 doğumluyum. Sigorta başlangıç tarihim 28 Kasım 1972 de. 1989 yılında bel fıtığı ameliyatından sonra tam düzelemeyip 17 yıl 70 gün sigortalılık süresi, 3150 gün prim ödemesiyle malulen emekliye ayrıldım. Bugüne kadar belimden idare ettim. Şuan tekrar yeni fıtık oluştu. Yeniden ameliyat olmam gerekiyor. Yeniden ameliyat olursam böbrek hastalarının maaşları kesildiği gibi, benimde maaşım kesilir mi?
Maaşım kesilse bile askerlik borçlanmasını yatırarak 3600 gün ile yaş haddinden emekli olabilir miyim? Benim sigortalılık sürem emekli olduğum 1990 yılında dondurulmuş mudur? Yoksa  sigortalılık sürem bugüne kadar devam ediyor mu? Bu konularda beni aydınlatırsanız çok sevinirim. Çünkü eşim 2 sefer baypas oldu. Sürekli ilaç kullanıyor. Kendimde midem bel ve boynum için sürekli ilaç kullanıp tedavi oluyorum. Maaşım kesilirse çok mağdur olup perişan olurum diye korkuyorum. Benim malulen emekliliğim kontrollü emeklilik değil.

Talha TIĞLI

Cevap: SGK malulen emekli olanları istediği zaman kontrol muayenesine tabi tutabilir. Yapılan kontrol muayenede yüzde 60 şın altında engelli olduğu ortaya çıkanların malul aylığını kesebilir. Çok hukuki olmasa da maalesef yapılan işlem yasal. Toplumda haklı olarak çok eleştirilen bir uygulamanın önümüzdeki dönemde değiştirilmesini bekliyoruz.

Yeniden ameliyat olduğunuzda, SGK kontrol muayeneye çağırır ve yapılan kontrolde engel dereceniz yüzde 60 şın altına düştüğü tespit edilirse, aylığınız kesilebilir. Rahat olun, bize göre aylığınızın kesilmesi uzak ihtimal. Çünkü, malul aylığı alanları her an izleyen bir sistem yok. Keşke 2 nci ameliyatta sağlığınıza kavuşsanız da aylığını kesseler. Çünkü, Sigorta başlangıç tarihiniz itibariyle, emekli olmak için eski yasa hükümlerine tabisiniz.   Eski yasaya göre, yaş haddinden emekli olmak için; 15 yıl sigortalılık süresi, 3600 gün prim ödeme ve 55 yaş şartlarına tabisiniz. Askerliğinizin 450 gününü borçlanarak priminizi 3600 güne tamamlayarak tekrar emekli olabilirsiniz.

Ekrem SARISU - POSTA